HUMAN RIGHTS CATEGORIZED JUS COGENS AND IT’S RELATION TO THE RIGHT OF EDUCATION

Virgayani Fattah

Abstract


Jus cogens as a norm of general international law accepted and recognized by the international community as a whole with the main characteristics is the nature of non derogable rights.The right to education is a fundamental human right, so that its existence can’t be reduced under any circumstances based on the importance and importance of education for children.The national education policy is not yet fully aligned with the international human rights instruments causing the development of education sector not yet fully based on human rights.The Government is obliged to fulfill the right to education primarily in relation to the budget for building and repairing school buildings and improving the quality of education in Indonesia, as set out in the International Human Rights Instrument, in particular the Covenant on Ecosystem Rights.The importance of the right to education as the primary vehicle for lifting and empowering children from poverty, as a means to participate actively and totally in the development of its social community and as a powerful road to humanity.

Keywords


Education Right; Human Right; Jus Cogens

Full Text:

PDF

References


Buku-Buku

Adam C. Belski, Mark Merva & Naomi Roth-Arriaza. (1989).Implied Waiver Under THE FSIA : A Proposed Exeption to Immunity for Violation of Premptory Norms of International Law, California Law Review.

Andrey   Sujatmko. (2015).Hukum   HAM  dan   Hukum   Humaniter. Jakarta.    Raja Grafindo Perkasa.

Boer Mauna.  (2001).Hukum Internasional : Pengertian, Peranan dan Fungsi Dalam Era Dinamika Global. Bandung.  Alumni.

Christos Rozakis. (1976).The Concep of Jus Cogens in the Law of Treaties. North Holland Publishing Company.

Coomans, The Core Contentof  the Right to Education,  dalam  Brand and Russel (ed). (2002). Exploring the Core Content of Sosio-Economic  Rights : South African and International Perspectives.Pretoria : Protea Book House.

Enny Soeprapto, Rudi M. Rizky dan  Eko Riyadi. (2012).Hak Asasi Manusia Kelompok Rentan dan Mekanisme Perlindungannya, kumpulan tulisan  dalam buku  Vulnerable Groups : Kajian dan Mekanisme Perlindungannya. Yogyakarta. PUSHAM UII.

Â

George Zwanzerberger. (1960).International Law. London. Steven and Sons.

I Brownlie.  (1990)Principles of public international law.4th ed. Oxford Clarendon Press.

Ifdhal Kasim. (2009).Pelanggaran Hak-Hak Ekonomi, Sosial dan Budaya : Impunitas yang Tersembunyi, Prolog dalam buku Majda El Muhtaj, Dimensi-Dimensi HAM : Mengurai Hak Ekonomi, Sosial dan Budaya. Jakarta. Raja Grafindo Persada.

Jawahir Thontowi dan Pranoto Iskandar. (2006)Hukum Internasional kontemporer. Bandung.   Refika Aditama.

Katarina Tomasevski, Pendidikan Berbasis Hak Asasi - Penyederhanaan Persyaratan Hak Asasi Manusia Gobal,  Proyek kerjasama antara Pelapor  Khusus PBB tentang Hak Atas Pendidikan dan Biro Pendidikan Wilayah Asia Pasifik UNESCO, Biro Pendidikan Wilayah Asia Pasifik UNESCO, BangkokÂ

Komnas HAM bekerjasama dengan Lingkar Studi Agama dan Kebangsaan (eLSAK) dan Lembaga Pengkajian dan Pengabdian Masyarakat Demokratis (LPPMD) Universitas Padjadjaran. (2005).Pendidikan Untuk Semua : Advokasi Terhadap Kebijakan Pendidikan Nasional,  Jakarta. Komnas HAM.

Majda El Muhtaj. (2009)Dimensi-Dimensi HAM : Mengurai Hak Ekonomi, Sosial dan Budaya. Jakarta. Raja Grafindo Persada.

Malcolm N. Shaw QC, Hukum Internasional. (2013).  (diterjemahkan oleh Derta Sri Widowatie, Imam Baehaqi dan M. Khozim). Bandung.    Nusa Media.

Manfrek Nowak. (1995).The Right to Education, dalam Osborjn Eide, et, al. (ed) Economic, Social and Cultural  RightsA Textbook, Boston : Martinus Nijhoff Publisher.

Michael Akehurst. (1983).A Modern Introduction to International Law.George Allen and Lewin.

Mochtar Kusumaatmadja. (1999)Pengantar Hukum Internasional. Bandung. Putra A. Bardin.

.Mochtar Kusumaatmadja. (1986).Hukum Laut Internasional. Bandung. Bina Cipta, Bandung.

Pusat Data dan Statistik Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Indonesia Educational Statistic in Brief 2015/2016. Jakarta.  Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Rhona K.M. Smith, dkk. (2010).Hukum Hak Asasi Manusia Yogyakarta,   Pusat Studi Hak Asasi Manusia Universitas Islam Indonesia-PUSHAM UII.

Sefriani. (2011)Hukum Internasional Suatu Pengantar. Jakarta.  Raja Grafindo Perkasa.

Sunaryati Hartono. (1976.Pokok-Pokok Hukum Perdata Internasional. Bandung. Bina  Cipta.

Turpel & Sands. (1988)Peremptory Interntional Law and Sovereignty, 3 CONN. J. INT’L., L.

Yudha Bhakti Ardhiwisastra. (2013).Hukum   Internasional  Bunga   Rampai. Bandung.  Alumni.

Y. Sari Murti, W. (2012).Anak, dalam kumpulan tulisan buku Vulnerable Groups : Kajian dan Mekanisme Perlindungannya. Yogyakarta. PUSHAM UII.

Â

Â

Â

Artikel/Jurnal/Dokumen

Andrey Sujatmoko. (12-13 Maret 2009).Sejarah, Teori, Prinsip dan Kontroversi HAM, Materi yang disampaikan pada acara â€Training Metode Pendekatan Pengajaran, Penelitian, Penulisan Disertasi dan Pencarian Bahan Hukum HAM Bagi Dosen-Dosen Hukum HAMâ€, yang diselenggarakan oleh PUSHAM UII Yogyakarta bekerjasama dengan Norwegian Centre for Human Right (NCHR) Universitas Oslo-Norwegia,  Yogyakarta.

Darmaningtyas dan Heranisty Nasution. (2012). “Pemenuhan Hak-Hak Atas Pendidikanâ€, Jurnal HAM, Vol.8.

Deny Slamet Pribadi. (2007). “Kajian Hak Asasi Manusia Untuk Meningkatkan Pemenuhan Hak Anak Atas Pendidikanâ€.Jurnal Risalah Hukum Fakultas Hukum Ummul,   Vol. 3 No.1.

Dokumen Hasil Temu Konsultasi Diseminasi Aksi Nasional HAM Bidang Pendidikan. (1-3 Juni  2006). Surabaya.

Pedoman Untuk Konvensi ILO No. 169 - Hak-Hak Masyarakat Adat Yang Berlaku, 2010

Predrag Zenovic. (2012).Human Rights enforcement via peremptory normsa- a challenge to state sovereignty, Riga Graduate School of Law (RGSL) Research Papers No. 6.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Tadulako Law Review



statcounter

Flag Counter

 

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.