TRAINING IN CREATING BIOLOGY LEARNING MEDIA IN THE SMP NEGERI 4 MANOKWARI

Insar Damopolii

Abstract


Learning in curriculum 2013 requires learning to be centered on students. Students must be creative and skilled. To realize creative students and have good skills, students must be nurtured from the initial. This community service is carried out to train students' skills in creating biology learning media using scrap paper materials. the Activity was carried out through the licensing stage, preparation of materials and the training process. The results of community service show that students can make learning media using scrap paper materials. The results of the teacher and headmaster interviews gave a positive response to community service activities. This service must be carried out again in the future to create the creative and skilled of students.


Keywords


Learning media, biology, community service, learning

Full Text:

DOWNLOAD PDF

References


Adinugraha, F. (2018). Media Pembelajaran Biologi Berbasis Ecopreneurship. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(3), 219–233.

Duda, H. J., Awang, I. S., & Andri, A. (2018). PKM Pelatihan Pemanfaatan Bahan Bekas Sebagai Media Pembelajaran IPA bagi Kelompok Guru IPA. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(1), 15.

Faradisa, I. S., Wahyuni, Y., & Febriana, S. W. (2015). IBM Pelatihan dan Pendampingan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif untuk Guru Sekolah. Prosiding Seminar Nasional, 270–277.

Hinuhili, V., & others. (2009). Pelatihan pembuatan media pembelajaran biologi berbasis internet bagi guru biologi SMA di kabupaten Sleman. INOTEKS, 13(2).

M, T., Dewi, N. R., & Widiyatmoko, A. (2014). pengembangan media pembelajaran IPA terpadu berkarakter peduli lingkungan tema “konservasi” berpendakatan science-edutaiment. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(1), 140–145.

Munawar, M., La Fua, J., Kadir, A., & Halmuniati, H. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Alat Peraga Terhadap Tingkat Pemahaman Siswa pada Materi Sistem Ekskresi di SMA Negeri 1 Watopute. KULIDAWA, 1(1), 6–10.

Nurseto, T. (2012). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(1), 19–35.

Putra, I. A., Prihatiningtyas, S., & Ma’arif, I. B. (2019). Sosialisasi media belajar sains berbasis ramah lingkungan bagi guru SD/MI di wilayah Jombang. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 7(2), 12–16.

Rahayu, A., & Andini, D. W. (2019). Media Pembelajaran Ramah Lingkungan Bagi Guru sekolah dasar inklusif di era revoluasi industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional PGSD, (April), 65–70.

Rumidjan, Sumanto, Sukamti, & Sugiharti, S. (2017). Pelatihan Pembuatan Media Grafis Dan Media Papan Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Bagi Guru Sekolah Dasar. Abdimas Pedagogi, 1(1), 77–81.

Soenarko, B., Aditia Wiguna, F., Eka Putri, K., Primasatya, N., Kurnia, I., Imron, I. F., … Wahyudi. (2018). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif dengan Memanfaatkan Bahan Bekas untuk Guru Sekolah Dasar pada Anggota Gugus 2 Kecamatan Ringinrejo Kabupaten Kediri. Jurnal ABDINUS, 1(2), 96–106.

Sukamti, & Untari, E. (2018). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Dari Barang Bekas. ABDIMAS PEDAGOGI: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 159–163.

Werimon, S., Damopolii, I., & Nunaki, J. H. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Stad Dipadu Media Pembelajaran Komik Materi Sistem Pencernaan Manusia Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 1(2), 33.

Widiyatmoko, A., & Pamelasari, S. D. (2013). Pembelajaran berbasis proyek untuk mengembangkan alat peraga IPA dengan memanfaatkan bahan bekas pakai. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(2), 203–208.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.