Penerapan Pendekatan Contextual Teaching And Learning (CTL) Pada Materi Larutan Penyangga Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Poso Pesisir Utara

Bayu Riyadi, Baharuddin Hamzah, Jamaluddin Sakung

Abstract


The use of learning approach applied to the study of chemistry is still one-way, the student just as a listener and not actively involved in the learning process. This research aims to determine the learning outcomes to the students who take buffer to the grade XI IPA I SMAN 1 Poso Pesisir Utara with contextual teaching and learning approach was better than the grade that follows the learning without contextual teaching and learning approach. The research population was all students of class XI IPA I SMAN 1 Poso Pesisir Utara in academic year 2013-2014 amounted to 65 studets were distributed in to classes. The research sample was determined by purposive sampling, 33 class XI IPA I as the experimental class and 32 class XI IPA 2 as control class. The data collection using test instruments in the form of 18 multiple-choice items that had been tested for validity and reliability. chemistry achievement of buffer test material, research data testing use t-test statistical p-analysis of the parties to the prerequisite test, test for normality and homogeneity tests. The analysis statistical hypothesis t-test was obtained value of tcalculate = 2.41 and ttable value = 1.67 this implies rejection of Ho. It can be concluded that the approach contextual teaching and learning effect on learning outcomes of students of the grade XI IPA I at SMAN 1 Poso Pesisir Utara in the material buffer with a good score than the conventional learning.

Keywords


Contextual, Teaching and learning approach, Learning outcomes, Buffer

References


Ariesta, N. (2013). Pengaruh pembelajaran kimia dengan pendekatan CTL (contextual teaching and learning) melalui metode guided inquiry dan proyek terhadap prestasi belajar ditinjau dari kemampuan matematik siswa pada materi kelarutan dan hasil kali kelarutan kelas XI IPA SMA N 1 Karanganyar. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(3), 59-67.

Astika, N. A. (2011). Efektifitas model pembelajaran kooperatif tipe make a match terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Fisika IKIP PGRI Semarang, 2, 120-128.

Febri, M. (2012). Efektivitas pendekatan contextual teaching and learning (CTL) terhadap hasil belajar siswa kelas VIII SMP negeri 5 Cilacap tahun pelajaran 2011/2012. Jurnal Penelitian Pendidikan Fisika, 1(2), 156-167.

Febriana, A. (2011). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe make a match untuk meningkatkan kualitas pembelajaran IPS siswa kelas V SDN Kalibanteng kidul 01 kota Semarang. Jurnal Kependidikan Dasar, 1(2), 151-161.

Hasnawati, S. (2012). Pendekatan contextual teaching and learning (ctl) hubungannya dengan evaluasi pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 2, 89-95.

Hasrudin. (2009). Memaksimalkan kemampuan berpikir kritis melalui pendekatan kontekstual. Jurnal Tabularasa PPS Unimeds., 6(1), 48-60.

Karina, I. W. (2012). Peningkatan pembelajaran di sekolah dasar dengan model kooperatif melalui pendekatan kontekstual. Jurnal Penelitian Pendidikan, 44-56.

Kristiana. (2012). Penerapan pendekatan konstruktivisme pada pembelajaran teorema phytagoras dikelas 8 SMP. Jurnal Pendidikan Inovatif, 2, 32-45.

Kusumaningsih, D. (2011). Upaya meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa kelas X-C SMA N 11 Yogyakarta melalui pembelajaran matematika dengan pendekatan contextual teaching and learning (CTL) pada materi perbandingan trigonometri. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Larasati. (2007). Pembelajaran kimia melalui pendekatan CTL dengan metode praktikum yang dilengkapi dengan lembar kerja siswa (LKS). Jurnal Pendidikan, 105-118.

Marwan. (2010). Penggunaan pendekatan contextual teaching and learning untuk menarik perhatian dan keaktifan belajar siswa kelas VII C SMP Negeri 1 Sukasada. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 98-114.

Muhlisin, A. (2012). Pengembangan perangkat pembelajaran IPA terpadu berbasis contextual teaching and learning (CTL) dengan model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement division (STAD). Jurnal Pendidikan, 1, 178-189.

Nopianita, T. (2013). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe teams games turnament (TGT) untuk meningkatkan prestasi belajar kimia dan kreatifitas siswa pada materi reaksi redoks kelas X SMA Negeri 3 Sukoharjo tahun pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan, 134-142.

Pramarta. (2013). Penerapan pendekatan pembelajaran contextual teaching and learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas VII A Sman 19 Palu pada materi operasi pada himpunan. (Skripsi tidak diterbitkan). Palu: FKIP Universitas Tadulako.

Sari, N. T. (2013). Implementasi pendekatan contextual teaching and learning (CTL) bernuansa pendidikan karakter untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa MTsN. Jurnal Pendidikan Matematika, 3, 56-67.

Sentosa, S. (2013). Eksperimentasi pembelajaran kooperatif tipe team assisted individualization (TAI) dengan pendekatan contextual teaching and learning ditinjau dari keaktifan belajar peserta didik smp negeri di kabupaten karanganyar tahun pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan, 121-134.

Sihono, K. (2012). Contextual teaching and learning (CTL) sebagai model pembelajaran ekonomi dalam kbk. Jurnal Pendidikan, 134-145.

Trianto. (2010). Model pembelajaran kontruktivisme, dan implementasinya dalam kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



p-ISSN: 2302-6030; e-ISSN: 2477-5185

CODEN: JAKUA7


Creative Commons License

Jurnal Akademika Kimia
by Universitas Tadulako is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at
http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/jak

Indexed By

Crossref WorldCat PKP Index OneSearch BASE Scholar GARUDA Sinta Neliti Mendeley