Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas X Pada Materi Hidrokarbon SMA Negeri 1 Dolo

Elvian Togagu, Suherman Suherman, I Made Tangkas

Abstract


Hydrocarbon is one of the chemical topics that is taught in grade X in senior high school.This topic consisted of carbon (C) and hydrogen (H) elements in the discussion process. The objective of this research was to improve the students’ learning outcomes of grade X by applying cooperative learning model make a match type in chemistry subject, with hydrocarbon material at SMA Negeri 1 Dolo in the academic year 2012/2013. The subjects of this research were the students of grade XA with the total number of 26 students. The instruments used in this research were pre-test, post-test which consist of 16 questions and observation sheets. From the students’test results; it was found that there were 23% students were in low category. After the researcher applied the cooperative learning model with Make A Match type in the first cycle, the percentage of the students’ classical completeness reached to 73%, with the classical absorption of 77% in good category. In the second cycle, the percentage of the students’ classical completeness was 96% with the classical absorption percentage of 84% which is in very good category. It could be seen from the outcomes that after cooperative learning model make a match type applied, there was an improvement in the percentage of the students’ learning outcomes.

Keywords


Cooperative learning model, Make a match, Hydrocarbon, chemistry learning

References


Alfiah. (2009). The action planner. 3rd edition. Melbourne: Deakin University.

Arikunto, S. (2007). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Desstya, A., Haryono, & Saputro, S. (2012). Pembelajaran kimia dengan metode teams games tournamenst (TGT) menggunakan media animasi dan kartu ditinjauh dari kemampuan memori dan gaya belajar siswa. Jurnal Inkuiri, 1(3), 177-182.

Falvo, D. A. (2008). Animations and simulationsfor teaching learning moleculer chemistry. Intenational Journal of Technology in Teaching and Learning, 4(1), 68-77.

Febriayani, S., Sri, M. & Suryadi, B. U. (2014). Penerapan model pembelajaran make a match berbantuan power point dilengkapi LKS untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar pada pokok bahasan isomer dan reaksi senyawa hidrokarbon kelas X SMA Batik 1 Surakarta. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK). 3(2), 82-87.

Febriana, A. (2011). Penerapan model pembelajaran kooperatig tipe make a match untuk meningkatkan kualitas pembelajran IPS siswa Kelas V SDNKalibanteng Kidul 01 Kota Semarang. Semarang: KREATIF Jurnal Kependidikan Dasar. 1(2), 151-161.

Haryantika, V. A. (2011). Upaya peningkatan kemampuan interpersonal melalui pemberian layanan bimbingan kelompok bagi siswa Kelas XII otomotif SMK Negeri 2 Wonogiri. Jurnal Pendidikan Provision, 2(1), 2303-1174.

Holbrook, J. & Rannikmae, M. (2007). The nature of science education for enhancing scientific literacy. Intenational Jurnal of Science Education 29(11), 1347-1362.

Jati, H. & Inayah, N.(2010), Peningkatan keaktifan dalam KBM dan prestasi belajar peserta didik melalui teknik pembelajaran mencari pasangan (make a match) di SMK Negeri 1 Sedayu tahun ajaran 2010/2011, Jurnal Penelitian Kependidikan. (3), 15-19.

Lie, A. (2010). Cooperative learning mempraktekkan cooperative learning di ruang kelas. Jakarta: Grasindo.

Mariati, M. R. & Riska, C. N. (2012) Penerapan model apprentice training yang berwawasan konstruktivisme dalam upaya meningkatkan kualitas pembelajaran kimia. Jurnal Pendidikan Serambi Ilmu, 13( 2), 25-33.

Mulyarsih. (2010). Peningkatan prestasi belajar IPS melalui model pembelajaran kooperatif make a match pada siswa Kelas IV SDN Harjowinangun 01, Tersono Batang (improving social science achievement through make a match cooperative learning model at students of year iv harjowinangun 01 primary school, tersono batang). KREATIF Jurnal Kependidikan Dasar. 1(1), 602-804.

Purnamasari, M., Sukardjo, J. S., & Nugroho, C. S. (2013). Studi komparasi pembelajaran kooperatif tipe numbered head together (NHT) dan make a match (MM) pada materi koloid terhadap prestasi belajar siswa kelas XI SMA negeri Kebakkramat tahun pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(1), 67-72.

Putra, G. A. (2012). Penerapan model pembelajaran course review horaypada mata pelajaran TIK untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas X SMA Negeri 2 Singaraja tahun ajaran 2011/2012. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika. 1(4),709.

Rohendi, D., Waslaluddin, & Ayu, S. P. (2010). Penerapan cooperative learning tipe make a match untuk meningkatkan hasil belajar siswa Kelas VII dalam pembelajaran teknologi informasi dan komunikasi. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi (PTIK), 3(1), 11-15.

Setyawati, N. (2010). Peningkatan hasil belajar IPA dalam mengidentifikasi perkembangbiakan tumbuhan melalui metode kerja kelompok pada siswa Kelas VISD Negeri I Pondok, Kabupaten Wonogiri tahun ajaran 2010/ 2011. Jurnal Pendidikan Provision, 2(1), 21-59.

Suhari. (2010). Peningkatan keaktifan siswa dan prestasi belajar teori memperbaiki sistem injeksi bahan bakar diesel melalui pembelajaran kooperatif tipe make a match pada siswa kelas XII SMK negeri 2 Wonogiri tahun pelajaran 2010/2011. Jurnal Pendidikan Provision, 2(1), 646-655.

Yasbiati. (2013). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe make a match untuk meningkatkan hasil belajar siswa Kelas IV SDN 1 Cintaratu tentang fungsi bagian tumbuhan. Jurnal Pendidikan Provision, 2(1), 28-37.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



p-ISSN: 2302-6030; e-ISSN: 2477-5185

CODEN: JAKUA7


Creative Commons License

Jurnal Akademika Kimia
by Universitas Tadulako is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at
http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/jak

Indexed By

Crossref WorldCat PKP Index OneSearch BASE Scholar GARUDA Sinta Neliti Mendeley