The Effect Application of Cooperative Learning Model STAD Type of Students Learning Outcomes on Atomic Structure Material at Class X of SMAN 4 Sigi
Abstract
The purpose of this research is to determine the effect of application of cooperative learning model STAD type (student-Teams-Achievement-Division) to high school in Sigi. Type of the research was quasi experiment with non-randomized pretest-posttest control group design. The reseach population was all students of class X with sampilng technique was purposive sampilng method. Sample used for testing of students learning outcomes data used two-partiest-test statistic analysis. The result of data analysis obtained the average value(X1) experiment class was 66.17 with a standard deviation of 13.18. The results of hypothesis testing with two-parties t- test statistic were obtaied –ttable,<tcount>+ttable ( tcount= 7.04 and ttable = 2.02) with signifance level α = 0.05 and degrees of freedom was 42, so H0 was rejected and Ha was accepted. Therefore, it can be concluded that there is an effect of the application of cooporative learning model STAD type to the student’s learning outcomes on atomic structure material at class X of SMAN 4 Sigi.
Keywords
References
Arisdea, T. P., Hairida., & Lestari, I. (2013). Pengaruh multimedia berbasis mind mapping terhadap hasil dan retensi belajar siswa pada materi hidrokarbon Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran.
Ayunani, M.(2011).Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar fisika siswa kelas VIII SMP negeri 16 Palu. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako (JPFT), 1(1), 33–47.
Chrisnawati, E. H.(2007). Pengaruh penggunaan metode pembelajaran kooperatif tipe stad (student teams achievement divisions) terhadap kemampuan problem solving siswa SMK (teknik) swasta di Surakarta ditinjau dari motivasi belajar siswa MIPA, 17(1), 65-74.
Febrina, A. N., & Isroah. (2012). Peningkatan aktivitas belajar akuntasi melalui implementasi model pembelajaran kooperatif tipe stad (student teams achievement division) pada siswa kelas X ak 3 program keahlian akuntansi SMK batik perbaik Purworejo tahun ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan akutansi Indonesia, 10(2), 114-132,
Ismaimuza, D. A., & Rohmaniah, S. (2014). Penerapn model pembelajaran kooperatif tipe stad berbantuan blok aljabar untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada penjumlahan dan pengurangan bentuk aljabar dikelas viii SMP Negeri 12 Palu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 2(2), 128-135.
Kristiawan, M. (2013). The implementation of cooperatif learning in english class of favorite school of secondary high school 5, batusangkar, west sumatra. International. Journal of Education Administration and Policy Studies, 5(6), 85-90.
Miaz, Y. (2015). The implementation of numbered heads together to improve the students’ achievement of social sciences in primary school. Research Journal of Social Sciences,8(10), 40-45.
Muharom, T. (2014). Pengaruh pembelajaran dengan model kooperatif tipe student teams achievement division (stad) terhadap kemampuan penalaran dan komunikasi matematik peserta didik di smk negeri manonjaya kabupaten tasikmalaya. Jurnal Pendidikan dan Keguruan,1(1), 1-11.
Mukaromah, A., Maftukhin, A., & Fatmaryanti, S. D. (2013). Peningkatan kreativitas belajar fisika menggunakan model pembelajaran snowball throwing pada siswa kelas X SMA Negeri 1 Klirong. Radiasi, 3(2), 98-102.
Pudjawan, K. D., Asriyani, G. & Sedanayasa . (2013). Pengaruh model pembelajaran kooperatif script berbantuan peta pikiran terhadap hasil belajar ipa siswa kelas IV SD Busung Biu. Jurnal Litbang Kebijakan 1(3).
Santi, U. (2015). Peningkatan hasil belajar melalui pembelajaran kooperatif tipe stadPada pembelajaran dasar sinyal video. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 22(4), 424-431.
Zulhartati, U (2011). Pembelajaran cooperative tipe stad pada mata pelajaran IPS.Jurnal Guru Membangun, 26(2), 1-8.
Sunilawati, M. N., Dantes, N., & Candiasa, M. I. (2013). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe stad terhadap hasil belajar matematika di tinjau dari kemanpuan numerik siswa kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 3, 1-9.
Suseno, B. (2008). Peningkatan motivasi dan hasil belajar materi system reproduksi invertebrate melalui optimalisasi penggunaan media charta dengan metode pembelajaran kooperatif model tgt kelas X1 SMA Negeri 1 Weru Sukoharo Tahun 2007/2008. Widyatama, 5(2).61-69
Wildanisnaini, Susanti, E., & Haryono. (2015). Penerapan model pembelajaran group investigation untuk meningkatkan keterampilan proses dan prestasi hasil belajar siswa pada materi laju reaksi kelas XI SMA Negeri 2 Karanganyar tahun pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(1), 151-156.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
p-ISSN: 2302-6030; e-ISSN: 2477-5185
CODEN: JAKUA7
Jurnal Akademika Kimia
Based on a work at http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/jak
Indexed By