LEARNING MOTIVATION OF FOURTH GRADE STUDENTS IN FACING (PAS) FINAL SEMESTER ASSESSMENTS

Rani Dewiningtyas, Endang Sri Maruti, Melik Budiarti

Abstract


Learning motivation is an impetus that exists in individuals in learning. In this case motivation is very important. How do students make efforts to be able to develop and increase student learning motivation in class prior to grade promotion (PAS). This study aims to determine the Learning Motivation of Class IV Students in Facing (PAS) Final Semester Assessment. This research uses a qualitative approach to the type of case study. Using Data collection using observation, interview, and documentation techniques. The results showed that in overall fourth grade students of MI Kinandang, Bendo District had quite high motivation to learn when facing (PAS). It can be seen that students' learning motivation is influenced by intrinsic motivation and extrinsic motivation.

Keywords


Learning Motivation;(PAS) Final Semester Assessment

Full Text:

PDF

References


Ajisuksmo, C. R., & Surya, D. T. (2019). EFIKASI DIRI DAN STRATEGI MOTIVASI SEBAGAI PREDIKTOR PRESTASI AKADEMIS SISWA DARI KELUARGA NELAYAN TRADISIONAL. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 4(1), 72-85. Ani, T. Catharina dan Rifai, Achamd. 2012. Psikologi Pendidikan. Arikunto, S. (2013). Manajemen Penelitian edisi duabelas. Jakarta: Rineka Cipta. Firdaus, Z. (2014). PENGGUNAAN TGT DENGAN MEDIA PATUNG BILBUL UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR MATERI BILANGAN BULAT SISWA KELAS 4 SDN BANJARIMBO 1 PASURUAN (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang). Hamzah, B. U. (2008). Teori motivasi dan pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara. Indriani, A. (2016). Pengaruh motivasi belajar siswa kelas V terhadap prestasi belajar matematika di SD Negeri Bejirejo Kecamatan Kunduran Kabupaten Blora. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 4(2), 134-139. Kemenag. (2018, Desember 03). Penilaian Akhir Semester (PAS) Adalah Mengukur Proses Pembelajaran [Halaman web]. Diakses dari https://ntb.kemenag.go.id/baca/1543801260/penilaian-akhir-semester-pas-adalah-mengukur-proses-pembelajaran Loysiana, A. (2016). Tingkat Motivasi Belajar Siswa (Studi Deskriptif pada Siswa Kelas VI SD Maria Immaculata Cilacap Tahun Ajaran 2015/2016 dan Implikasinya Terhadap Penyusunan Topik Bimbingan Belajar). Skripsi. Program Sarjana Universitas Sanata Dharma. Yogyakarta. Muhammad, M. (2017). Pengaruh motivasi dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 87-97. Nyavon, P. (2017). Pengaruh Kinerja Dosen Dengan Motivasi Belajar Pada Mahasiswa Prodi Sosiatri Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Mulawarman Samarinda. Pendidikan, K. Kebudayaan Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Pertama Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah. 2015. Panduan Penilaian untuk Sekolah Menengah Pertama (SMP). Sardiman, A. M. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar edisi revisi. Jakarta: Rajawali. Sugiyono, P. (2016). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alpabeta, Bandung. Syah, M. (2012). Psikologi Belajar Cet. Ke-12. Jakarta: RajaGrafindo Persada. Tyanurani, N. (2015). Komposisi Aspek Berbahasa dan Bersastra pada Soal Ujian Akhir Semester Gasal Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII Tahun Pelajaran 2013/2014 di SMP N 3 Sragen dan SMP N 1 Surakarta (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.