THE USE OF BUZZ GROUP TECHNIQUE TO IMPROVE THE SEVENTH GRADE STUDENTS’ READING COMPREHENSION

Tuti Amelia Pontoh, Aminah Suriaman

Abstract


The objective of the research is to prove that the use of Buzz Group Technique is effective in improving students’ ability in reading comprehension of Descriptive text of the Seventh grade students of SMP Negeri 1 Toribulu. This research used a quasi-experimental research design which involved experimental group and control groups. The research samples VII A as the experimental group with 30 students and VII B as the control one with 30 students selected by using lottery. The data of the research were collected through pre-test and post-test. The mean score of experimental group on pre-test is 46.5, while that of the control one is 63. The mean score of experimental group on post-test is 89,33, while of the control one is 84,83 by using the 0.05 level of significance and 60 degree of freedom, it was discovered that the  value of the t-counted (5,57) is higher than the t-table (1.567). It means that the hyphothesis is accepted. In other words, the use of Buzz Group Technique is effective in improving students’ reading comprehension in Descriptive text of the seventh grade students at SMP Negeri 1 Toribulu.

 

Key words: Improving Reading Comprehension, Buzz Group Technique, Descriptive Text

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk membuktikan bahwa penggunaan kelompok dengung efektif untuk meningkatkan kemampuan siswa kelas tujuh dalam pemahaman membaca teks deskripsi di SMP Negeri 1 Toribulu. Penelitian ini menggunakan desain quasi-eksperimental yang melibatkan dua kelompok siswa sebagai kelompok eksperimental dan kelompok kontrol. Sampel dari penelitian ini adalah kelas VII A sebagai kelompok eksperimental dengan 30 siswa dan VII B sebagai kelompok kontrol dengan 30 siswa. Sampel dari penelitian ini dipilih dengan teknik lotre.  Penelitian ini dikumpulkan data dengan melalui pre-test dan post-test. Nilai rata-rata yang di peroleh kelompok eksperimen di pre-test adalah 46,50 sedangkan kelompok kontrol memperoleh nilai 63. Nilai rata-rata yang diperoleh kelompok eksperimen di post-test adalah 89.33 sedangkan kelompok kontrol memperoleh 84.33. Dengan menggunakan tingkatan signifikan 0.05 dan 60 derajat kebebasan, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa nilai t-hitung (5.57) lebih tinggi dari t-tabel (1.567). Hal ini dapat diartikan bahwa hipotesis penelitian ini di terima. Dengan kata lain bahwa penggunaan kelompok dengung efektif untuk meningkatkan kemampuan siswa kelas tujuh dalam pemahaman membaca teks deskriptifdi SMP Negeri 1 Toribulu.

Kata kunci: Meningkatkan Pemahaman Membaca, Carita Rakyat, Teks Naratif, Teks Deskriptif


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.