THE EFFECTIVENESS OF DIARY IN IMPROVING THE ABILITY IN WRITING DESCRIPTIVE TEXT

Saithong Saengwang, Mukrim Tamrin

Abstract


This research aims to prove if the use of diary is effective to improve the ability in writing descriptive text. The researcher applied a quasi-experimental research design which involved an experimental group and a control group. The samples were X MIPA 2 class, as the experimental group, and X MIPA 4 class, as the control group. They were selected by using a cluster random sampling technique. In collecting the data, the researcher gave pretest and posttest for both groups. The result of the data analysis shows that there is a significant difference between pretest and posttest results. The mean score of the experimental group before the treatment is 41.06 while the control group is 42.31. After the treatment, the mean score of the experimental group is 70.05 and the control group is 57.26. It is also shown that tcounted is 3.87 greater than the t- table 1.68 which indicates that the research hypothesis is accepted. Thus, it can be inferred that the use of diary is effective to improve the students’ ability in writing descriptive text.

 

Keywords: Writing Ability, Descriptive text, Diary

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan apakah penggunaan catatan harian efektif untuk meningkatkan kemampuan menulis teks deskriptif siswa kelas X SMA Negeri 5 Palu. Peneliti menerapkan desain penelitian kuasi eksperimen yang melibatkan kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Sampel adalah kelas X MIPA 2, sebagai kelompok eksperimen, dan kelas X MIPA 4, sebagai kelompok kontrol. Mereka dipilih dengan menggunakan teknik cluster random sampling. Dalam mengumpulkan data, peneliti memberikan pretest dan posttest untuk kedua kelompok. Hasil analisis data menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan antara hasil pretest dan posttest. Nilai rata-rata dari kelompok eksperimen sebelum perawatan adalah 41,06 sedangkan kelompok kontrol adalah 42,31. Setelah perawatan, skor rata-rata dari kelompok eksperimen adalah 70,05 dan kelompok kontrol adalah 57,26. Hal ini juga menunjukkan bahwa t- hitung 3,87 lebih besar dari t-tabel 1,68 yang menunjukkan bahwa hipotesis penelitian diterima. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa penggunaan catatan harian efektif untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks deskriptif.

Kata Kunci: Kemampuan menulis, Test Deskriptif, Catatan Harian.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.