IMPROVING THE STUDENTS’ SPEAKING ABILITY THROUGH PAIR WORK INTERVIEW

Auliyah Rahman, Nur Sehang Thamrin

Abstract


This research aims to find out whether or not the use of Pair Work Interview can improve speaking ability of the eighth grade students at MTs Al-Istiqamah Lasoani. This research applied quasi-experimental research design. The sample was selected by using purposive sampling technique which VIII C consisted of 15 students as the experimental class and VIII A consisted of 15 students as the control class. The experimental group was given treatment by applying Pair Work Interview technique while the control group was taught in a conventional of teaching. The technique of data collection was an oral test. The result of the data analysis showed that there is a significant difference between the result in the pretest and in the posttest. The mean score of the experimental group increased from 39.17 to 65, while the mean score of control group increased from 47.50 to 55. By applying 0.05 level of significance and 28 degrees of freedom (df), it finds out that the value of tcounted is 2.46 and ttable is 1.70. The tcounted value is higher than ttable value, which means that the research hypothesis is accepted. In other words, the use of Pair Work Interview is effective in improving students’ speaking ability.

Key words: Improving, Speaking Ability, Pair Work Interview.

Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan apakah penggunaan teknik wawancara berpasangan dapat meningkatkan kemampuan berbicara siswa kelas delapan MTs Al-Istiqamah Lasoani atau tidak. Penelitian ini menggunakan desain penelitian eksperimen semu. Sampel dipilih dengan teknik pengambilan sampel purposive dimana VIII C terdiri dari 15 siswa sebagai kelas eksperimen dan VIII A terdiri dari 15 siswa sebagai kelas kontrol. Kelompok eksperimen diberi perlakuan dengan menggunakan teknik Wawancara Berpasangan sedangkan kelompok kontrol diajarkan dengan metode pengajaran konvensional. Teknik pengumpulan data adalah tes lisan. Hasil analisis data menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan antara hasil dalam prates dan pascates. Skor rata-rata kelompok eksperimen meningkat dari 39.17 menjadi 65, sedangkan skor rata-rata kelompok kontrol meningkat dari 47.50 menjadi 55. Dengan menerapkan tingkat signifikansi 0,05 dan 28 derajat kebebasan (df), diketahui bahwa nilai t-hitung adalah 2.46 dan t-tabel adalah 1.70. Nilai t-hitung lebih tinggi dari nilai t-tabel, yang berarti bahwa hipotesis penelitian diterima. Dengan kata lain, penggunaan teknik wawancara berpasangan efektif dalam meningkatkan kemampuan berbicara siswa.

Kata kunci : Meningkatkan, Kemampuan Berbicara, Wawancara Berpasangan.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.