Developing Students’ Reading Comprehension Through Question Generation Strategy

Jamiluddin Jamiluddin, Vriska Ramadayanti

Abstract


The objective of this research is to find out whether the use of Question Generation Strategy can develop of students’ reading comprehension or not. This research used a quasi-experimental research design. The population of this research was the eight grade students of SMPN 19 Palu. The sample of this research was selected by using a total sampling technique. The instrument of data collection was a test. The data were analyzed statistically to find out the significant difference of the students improvement in pretest and posttest. The results show that the mean score of experimental group in posttest is 77.59 while the mean score of control group in posttest is 67.13. Another  result shows the t-counted (4.23) is greater than the t-table (2.000), which means that the hypothesis of the research is accepted. In other words, there is  improvement of using Question Generation Strategy in developing students’ reading comprehension.

 

Keywords: Developing, Reading Comprehension, Question Generation Strategy.

Abstak                                                                                                               

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah penggunaan Question Generation Strategy dapat meningkatkan kemampuan membaca siswa atau tidak. Penelitian ini menggunakan desain penelitian quasi-experimental. Populasi yang digunakan pada penelitian ini adalah siswa kelas delapan SMPN 19 Palu. Sampel dipilih dengan menggunakan total sampling technique. Instrumen yang digunakan pada teknik pengumpulan data adalah tes. Data yang didapat dianalisa secara statistik untuk mendapatkan perbedaan yang jelas dari hasil peningkatan siswa di pretest dan posstest. Setelah dianalisa, data menununjukkan skor rata-rata pada grup eksperimental pada posttest adalah 77.59 sedangkan skor rata-rata grup kontrol pada posttest adalah 67.13. Hasil yang ada juga menunjukkan bahwa t-hitung (4.23) lebih besar dari t-tabel (2.000), yang berarti hipotesis penelitian ini diterima. Dengan kata lain, terdapat peningkatan dengan menggunakan Question Generation Strategy dalam meningkatkan kemampuan membaca siswa.

 

Kata kunci: Meningkatkan, Reading Comprehension, Question Generation Strategy.


 


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.