Developing Speaking Skill through Group Discussion

Mawardin M. Said M. Said, Moh. Fahri Hidayat

Abstract


           This research aims at investigating effectiveness of group discussion in developing speaking skill of grade VIII students at SMPN 9 Palu. This is a quasi-experimental research design. Its samples were 48 students of VIII C and VIII D which were selected purposively. Its data were collected through pretest and posttest and analyzed statistically. The pretest was conducted to find out the students’ speaking skill before treatments. Mean scores of the pretest are 36.98 for the experimental class and 56.25 for the control class. The posttest was administered to measure their speaking skill after the treatments. Mean scores of the posttest are 75.52 for the experimental class and 72.4 for the control class. By applying degree of freedom (df) 46 and 0.08 of significance level, results of this research indicate that its t-counted value is 5.9 (high) and its t-table value is 2.0129 (low), so that the research hypothesis is accepted. In other words, using group discussion can develop students’ speaking skill.

Keywords: Speaking Skill, Group Discussion

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki efektivitas kelompok diskusi dalam mengembangkan keterampilan berbicara siswa kelas VIII pada SMPN 9 Palu. Ini adalah rancangan penelitian eksperimental semu. Sampelnya adalah 48 siswa kelas VIII C dan VIII D yang dipilih secara purposif. Data dikumpulkan melalui pretest dan posttest dan dianalisis secara statistik.. Pretest dilakukan untuk menemukan keterampilan berbicaranya sebelum perlakuan. Nilai rata-rata pretest adalah 36.98 untuk kelas eksperimental dan 56,25 untuk kelas kontrol. Posttest diberikan untuk mengukur keterampilan berbicara mereka setelah perlakuan. Nilai rata-rata posttest itu adalah 75,52 untuk kelas eksperimental dan 72,4 untuk kelas kontrol. Dengan menerapkan derajat kebebasan (df) 46 dan 0,08 dari tingkat signifikansi, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa nilai t-counted-nya adalah 5,9 (tinggi) dan nilai t-tabel-nya adalah 2,0129 (rendah), sehingga hipotesis penelitian itu diterima. Dengan kata lain, menggunakan diskusi kelompok dapat mengembangkan keterampilan berbicara siswa.

 

Katakunci: Keterampilan Berbicara, Kelompok Diskusi
 

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.