The Effectiveness of Using Random Text Strategy in Teaching Reading

Nur Sehang Thamrin, Anjar Kusuma Dewi, Gifarizki Gifarizki

Abstract


The objective of this research to find out whether or not the use of Random Text Strategy is effective in teaching. This research used quasi-experimental research design. Purposive sampling technique was employed to draw the sample of this research which is consisted of 20 students of VIII A as the experimental group and 19 students of VIII Bas the control group. The data were collected by using pre-test and post-test. The pre-test was administered to measure the students’ reading Comprehension before the treatment, while the post-test was administered to measure the the improvement of the students’ reading comprehension after the treatment. The mean score of pre-test of the experimental group was 34.965 while the control group was 39.98. The mean score of the post-test of the experimental group was 66,96 while the control group was 32.9. In analyzing the data, the researcher used 0.05 as level of significance and the 37 (20+19-2) degree of freedom (df). The tcounted was 5.1 and ttable was 1.687. The tcounted  was higher than ttable , it means that the hypothesis was accepted. In other words, the students who are taught with Random Text Strategy more able to read English than those who are not taught with Random Text Strategy.

 

Keywords : Improving, Random Text Strategy, Reading Comprehension

Abstrak

Tujuan penelitian ini untuk membuktikan efektivitas Metode Pembelajaran Berbasis Acak dalam meningkatkan kemampuan siswa dalam membaca tentang siswa kelas delapan di SMP Negeri 1 PosoPesisir Utara. Penelitian ini menggunakan desain penelitian kuasi eksperimental. Teknik purposive sampling digunakan untuk menarik sampel penelitian ini yang terdiri dari 20 siswa VIII A sebagai kelompok eksperimen dan 19 siswa VIIIB sebagai kelompok kontrol. Data dikumpulkan dengan menggunakan pra-test dan pasca-test. Pra-tes diberikan untuk mengukur kemampuan membaca siswa sebelum perlakuan, sementara pasca-tes diberikan untuk mengukur peningkatan kemampuan membaca siswa setelah perlakuan. Nilai rata-rata pra-test dari kelompok eksperimen adalah 34.965 sedangkan kelompok kontrol adalah 39.98. Nilai rata-rata pasca-test kelompok eksperimen adalah 66,96 sedangkan kelompok kontrol adalah 32.9. Dalam menganalisis data, peneliti menggunakan 0.05 sebagai tingkat signifikansi dan 37 (20 + 19-2) derajat kebebasan (df). Nilai hitung t adalah 5.1 dan nilai tabel t adalah 1.687. Nilai hitung t lebih tinggi dari nilai tabel t, itu berarti hipotesis diterima. Dengan kata lain, siswa yang diajar dengan metode Pembelajaran Berbasis acak lebih mampu membaca bahasa Inggris daripada mereka yang tidak diajarkan dengan Metode Pembelajaran Berbasis acak.

 

Kata kunci: Meningkatkan, Metode pembelajaran berbasis acak, Pemahaman  membaca


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.