Using Annotating Text Strategy to Improve Reading Comprehension

Nadrun Nadrun, Darsila Yanti

Abstract


The objective of this research is to investigate if using of Annotating Text Strategy can improve reading comprehension of Grade X students of SMA Negeri 1 Toili. The design was a quasi-experimental research design which involved two groups student as experimental group and control group. The samples of this research were X Mia 1 as the experimental group with 30 students and X Mia 2 as the control group with 30 students, which selected by purposive sampling technique. The instrument which used in collecting data was pre-test and post-test. The pre-test was used to measure the prior skill of the students in reading comprehension and post-test was used to measure the students’ improvement after the treatment by using Annotating Text Strategy. The researcher computed the data and found that the value of the t-counted (17) was greater that t-table (2.001). It confirms that the research hypothesis is accepted. It implies that the using Annotating Text Strategy can improve reading comprehension of Grade X students at SMA Negeri 1 Toili.

 

Keywords: Annotating Text Strategy, Improving, and Reading Comprehension

Abstrak

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyelidiki bahwa penggunaan strategi teks penjelasan dapat meningkatkan pemahaman membaca siswa kelas X di SMA Negeri 1 Toili. Penelitian ini menggunakan desain quasi-eksperimental yang melibatkan dua kelompok siswa sebagai kelompok eksperimental dan kelompok kontrol. Sampel dari penelitian ini adalah kelas X MIA 1 sebagai kelompok eksperimental dengan 30 siswa dan kelas X MIA 2 sebagai kelompok kontrol dengan 30 siswa, yang dipilih memalui teknik purposive sampling. Instrument yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah tes awal dan tes akhir. Tes awal digunakan untuk mengukur pengetahuan awal siswa terhadap pemahaman membaca, dan tes akhir digunakan untuk mengukur peningkatan siswa setelah diberikan perlakuan dengan menggunakan strategi teks penjelasan. Peneliti menghitung data dan mengetahui bahwa nilai dari t-hitung (17) lebih besar dari nilai t-tabel (2.001). Hal ini menegaskan bahwa hipotesis penelitian diterima. Hal ini menyiratkan bahwa penggunaan strategi teks penjelasan dapat meningkatkan pemahaman membaca  siswa kela X di SMA Negeri 1 Toili.

 

Kata kunci: Strategi Teks Penjelasan, Meningkatkan, dan Pemahaman Membaca


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.