The Effectiveness of Mistake Buster Technique in Teaching Present Progressive Tense

Rofiqoh Rofiqoh, Nurdiyanto Djupi

Abstract


Abstract

The objective of this study is to prove that the use of mistake buster is effective in teaching Present Progressive Tense. This research applied a quasi experimental research design involving experimental and control groups. The population of this study was the eighth grade students of SMPN 5 Palu. The research sample was selected by using a total sampling technique. The number of the students was 30 students in experimental group, and 30 students in control group. The instrument of data collection used to measure the students’ grammar mastery was a test. The students were asked to revise wrong verbs from given sentences. The data were analyzed statistically by using t-test formula. The finding shows that there is a significant difference between the score of experimental group and control group. The mean score of the experimental group is higher than that of the control one. Furthermore, the value of the t-counted (6.91) is higher than the value of the t-table (1.67). It indicates that the mistake buster technique is effective to be used to teach Present Progressive Tense to the EFL students.

Keywords: effectiveness, mistake buster technique, Present Progressive Tense

Abstrak                                                                              

Tujuan penelitian ini adalah untuk membuktikan bahwa penggunaan mistake buster efektif  dalam pembelajaran “Present Progresif Tense. Penelitian ini menggunakan  desain penelitian eksperimen semu yang melibatkan kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas 8 SMPN 5 Palu. Sampel penelitian dipilih dengan menggunakan teknik “total”. Jumlah sampel 30 siswa pada kelompok eksperimen, dan 30 siswa pada kelompok kontrol. Instrumen pengmpulan data yang digunakan untuk mengukurpenguasaan “grammar” siswa adalah tes. Siswa diminta untuk memperbaiki kata kerja yang salah pada kalimat-kalimat yang diberikan. Data penelitian dianalisa secara statistik dengan menggunakan rumus uji t. Hasilnya menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan antara nilai kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Nilai rerata kelompok eksperimen lebih tinggi daripada  nilai rerata kelompok kontrol. Nilai hitung t (6.91) lebih besar dari nilai tabel t(1.67). Hal ini menunjukkan bahwa teknik mistake buster efektif digunakan dalam pembelajaran Present Progressive Tense pada siswa Bahasa Inggris sebagai bahasa asing.

Kata kunci: Keefektifan, Tehnik Mistake Buster, Present Progressive Tense


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.